Hvornår er et spil litteratur

Hvornår er et spil litteratur?

09.06.17
Hvornår er et spil litteratur?

Digital litteratur inddrager tit lyd og animationer - ligesom i spil. Og et af kendetegnene ved digital litteratur er, at man som læser selv skal være aktiv, fx ved at klikke – ligesom i spil. Men hvornår er spil så digital litteratur? Når spillet indeholder en fremadskridende fortælling? Eller skal der være en tekst, man kan læse, før et spil ikke bare er et spil, men litteratur? Hvad synes du?

Spillet LIMBO har vundet flere priser og er skabt af det danske spilfirma PlayDead.

Fortællingen i LIMBO er meget enkel:
En dreng vågner i en skov og går ud for at lede efter sin søster. Han bevæger sig i en uhyggelig verden, hvor han udover skoven også løber gennem et fabriksområde og en forladt by. Døden lurer overalt med bjørnefælder, store dræber-edderkopper, livsfarlig elektricitet og rullende klippestykker - og drengen dør gang på gang. Som spiller får man dog altid en ny chance for at føre ham videre i hans ensomme søgen.

Vil du læse mere om LIMBO og om spillet er litteratur eller ej, kan den engelske artikel Limbo and the edge of the literary anbefales. 

Spillet er bl.a. kommet til PS3, XBox, Pc, Mac, iPad og iPhone. 
Hent Limbo i Appstore 

Materialer