Anbefalet: Coltrane - spirituel jazzman

14.02.19
Bibliotekaren siger John Coltrane ikke er til at komme udenom

Kender du en smule til jazzmusik, kan du ikke komme uden om John Coltrane.
Saxofon-legenden var en af periodens store stikkelser, der brød de traditionelle rammer inden for jazzen og blandede klassisk, verdensmusik og fri jazz.

Coltrane gav lytterne en eksperimenterende og spirituel musikalsk rejse, der trods hans kun 40 leveår, nåede et bagkatalog på hele 25 udgivelser.
Her er to du kan starte med på et trip i Traneland….
Roskilde Bibliotek har lytteklub om Coltrane den 20. februar.

Af Sofie Jekel, Kulturformidler på Roskilde Bibliotekerne

Giant Steps, 1960

Giant Steps er det første album, der udelukkende består af Coltranes egne kompositioner.
Pladen markerer hans debut som solo artist, på trods af han tidligere i slut 50’erne var udkommet med tre albums.
I mellemtiden havde han været i lære og spillet i band med mestrene Thelonius Monk og Miles Davis.

De gav Coltrane plads til at eksperimentere hvorved han udviklede sin banebrydende teknik ”Sheets of sound”. Teknikken er hårdtslående og på Giant Steps, hvor hans takstslag når 286 i minuttet.
På titelnummeret, bevæger saxofonen sig så hurtigt op og ned, at det er forunderligt at resten af akkompagnementet kan følge med.

Senere på pladen, går kvartetten over i mere følsomme ballader med en intensitet, som man skal lede længe efter. Specielt smukt er Naima (opkaldt efter hans kone) hvor du drømmende drages af saxofonen.

A Love Supreme, 1965

Hvis Kind of Blue er Miles Davis hovedværk, så er A Love Supreme Coltranes.
I 1964 var Coltrane blevet clean efter et årelangt alkohol og stofmisbrug. I stedet kastede han sin energi på religion og spiritualitet, og hans innovationer tog for alvor fart.

A Love Supreme er opbygget som et firedelt suite, dvs. sammenhængende kompositioner (Acknowledgement, Resolution, Pursuance og Psalm).

Hans kvartet står stærkt med alt fra trommende afro-grooves til mellemøstlige toner omkranset af Coltranes blødt tudende saxofon. 
De meditative træk har aldrig været så fremtrædende i jazzmusikken.

Albummet betragtes ikke kun som et af verdens bedste jazzalbums, men også som et af et af de bedste albums i verdenen - i alle genrer.

Materialer