Betal dine gebyrer online
Betal dine gebyrer online

FAQ: Betaling af gebyr eller erstatninger

28.02.22
​​​​​​​Vilkårene for betaling af gebyrer og erstatninger ændrer sig 1. marts.

Efter den 1. marts og fremadrettet vil al opkrævning blive samlet i Roskilde Kommune.

NB!

Der er en kort overgangsperiode, hvor ”gamle” gebyrer og erstatninger ikke kan betales i Mit Betalingsoverblik, men skal betales på bibliotekets app 'Biblioteket' eller her på hjemmesiden.

Hvordan betaler jeg gebyr og mellemværende?

Efter den 1. marts og fremadrettet vil al opkrævning blive samlet i Roskilde Kommune, og du vil derfor ikke kunne betale gebyrer eller erstatninger på biblioteket, via appen eller via genbib.dk. Med det nye system vil du modtage en opkrævning i e-Boks med oplysninger om betaling via netbank eller girokort. Du vil fortsat kunne følge dine gebyrer på din lånerprofil på roskildebib.dk eller i appen Biblioteket.

Jeg har spørgsmål til min regning. Hvem skal jeg spørge?

Har du spørgsmål til de biblioteksmaterialer, du skal betale for, så er du velkommen til at komme ned på dit lokale bibliotek eller kontakte Roskilde Bibliotekerne på 4631 5000.

Har du spørgsmål til betalingsmuligheder og rykkere, så kontakt Opkrævningen i Roskilde Kommune på Opkraev@roskilde.dk eller på telefon 46 31 30 18.

Vil du have mere information om opkrævninger fra Roskilde Kommune, så klik ind på kommunens side her

Få overblik over takster for gebyr og erstatninger her 

Hvad sker der, hvis jeg ikke betaler?

Hvis du ikke betaler opkrævningen inden fristens udløb, vil der blive tilskrevet rykkergebyr. Hvis du fortsat ikke betaler, bliver restancen sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Rykkergebyr fra Roskilde Kommune kan ikke ses på din lånerprofil på roskildebib.dk

Hvorfor overgår opkrævningen til kommunen?

Der er kommet nye krav til, hvordan systemer skal kunne håndtere borgeres gæld og betalinger. Disse krav understøttes ikke af kommunernes bibliotekssystem. Funktionerne findes allerede i kommunernes økonomisystemer, og det er derfor blevet besluttet at lade økonomisystemerne håndtere betaling og afstemning fremover.

Jeg har fundet et materiale, jeg har betalt erstatning for. Hvad gør jeg?

Har du betalt erstatning for et bortkommet materiale, som du pludselig finder, så kan du få dine penge tilbage. Dog kun hvis du har betalt inden for den seneste måned. Kom ned på biblioteket med materialet, så vil personalet hjælpe dig videre.