Kraftwerk og Tour de France

Tour de France er, hvis ikke det mest kendte, så et af de mest genkendelige af Kraftwerks albums.

Tour de France står ud i Kraftwerks diskografi som en homage til cykelsporten og som værende det egentlige sidste Kraftwerk album (foruden de glimrende live albums Minimum-Maximum og 3-D (Der Katalog) der udkom efterfølgende).

Albummet er modsat Kraftwerks tidlige albums ikke præget af den så velkendte robot-computer æstetik men bevæger sig lydmæssigt omkring cyklen som tematisk omdrejningspunkt. Samples af cykelkæder og hjul flyder nænsomt sammen med dynamiske synth-arpeggioer og electro beats. Foruden det glimrende titelnummer må Elektro Kardiogramm og Vitamin fremhæves som som Tour de Frances perler.    

Kraftwerk giver med Tour de France også medhold til electro/techno genren som de i høj grad selv skabte med deres unikke lyd fra så tidligt som slut 70erne. Kraftwerks indflydelse på electro og hiphop fra New York såvel som techno fra Detroit er også en fortælling om musikkens magiske mulighed for at inspirere på tværs af kontinenter og kultur.   

Kraftwerk selv var ihærdige cykelsportsentusiaster og deres tourbus stoppede ofte et godt stykke uden for byerne på turneer så de fire tyske kunne cykle ind til metropoler hvor de satte deres elektroniske aftryk.

Tour de France blev udgivet i 2003 og titelsangen Tour de France er blevet et Kraftwerk varemærke. Det er ikke et ligeså helstøbt album som Radio-Aktivität eller Die Mensch·Maschine men er stadig en værdig afslutning for genreskabende Kraftwerk og kan varmt anbefales til det kommende år i cykelsportens tegn.

Materialer