Børn

Guidet fælleslæsning (5. – 6. klasse)

Guidet Fælleslæsning er en metode, som bringer dine elever sammen for at mødes og tale om skønlitteratur, med fokus på at opleve og samtale om litteraturen i fællesskab.

Af Helle von Essen

Klassetrin: 5. – 6. klasser
Sted: på skolen og biblioteket
Tidspunkt: februar/marts
Varighed: forløbet består af tre læsning á 45 minutter  
Tilmelding: december 

Forløbet består af tre læsningen, som faciliteres af en uddannet læseguide. Læseguiden medbringer litteratur til dine elever, og læser højt for dem med indlagte pauser. I pauserne taler vi sammen om hvad der er blevet læst og hvilke ting det har vækket hos den enkelte. Måske er det en undren, der afføder et spørgsmål, mens en anden elev er blevet mindet om noget bestemt fra sit eget liv, mens der blev læst. Andre gange taler vi om sproget, beskrivelser af steder og hvad vi ser for os samt stemninger, følelser og associationer. Efter en pause genoptages læsningen, og på den måde veksles der mellem højtlæsning og refleksion. Det er ikke didaktisk læsning med fokus på analyse o.lign. Læseguiden har ikke en dagsorden, der skal overholdes – samtalen styres af de tanker børnene deler med hinanden.

Guidet fælleslæsning har til formål at skabe fællesskab og læseglæde hos børnene. Der er ikke nogen læringsmål forbundet med det. Der skal ikke opnås færdigheder. Der er heller ikke nogen krav til børnenes læsefærdigheder eller aktive deltagelse. Når vi taler om litteraturen i vores læsefællesskaber, er der ikke noget ”rigtigt svar”. Alt, hvad teksten får os til at tænke på eller føle, er velkomment. Metoden er oprindeligt udviklet i England, af engelske The Reader Organisation i Liverpool, hvor metoden kaldes shared reading. 

Kontakt og tilmelding
Vi sender invitationer til folkeskolernes læringsvejledere ca. 2 måneder før aktiviteten, hvorefter man kan tilmelde sin klasse. Har du spørgsmål, kan du sende en mail til bibskole@roskilde.dk.