Signe Kjær med drengen Knud
Signe Kjær med drengen Knud

Signe Kjær i Kreativt hus for børn

Signe har skabt de fantasifulde illustrationer i Kreativt hus for børn

I Algade 31 finder du børnekulturhuset Kreativt hus for børn. Denne bygning, der stammer fra 1901, har gennem tiden været et hus fyldt med historier, som gamle huse ofte har. Med hjælp fra den talentfulde illustrator Signe Kjær er der skabt de mest finurlige og smukke vægmalerier, der fortæller husets historie i børnehøjde.

Signes illustrationer tager udgangspunkt i Oberstløjtnant C.F. Løkkegaard og hans familie, der boede i huset fra 1940 til 1956. På det tidspunkt fungerede bygningen som klosterforvalterbolig. Familien bestod af mor, far og de to små børn, Knud og Ingrid. Ingrid var bedste venner med Lise Nørgaard, der senere blev danmarkskendt forfatter og journalist. Lise var en hyppig gæst i huset og havde altid sin kongepuddel, Puk, med sig. Moderen i huset, Maren, elskede Puk, og i husets have dyrkede hun kartofler, som Puk var fuldstændig vild med.

Signe Kjær ved billedgalleriet

Signe har malet portrætter af hele familien Løkkegaard og har også skabt et vægmaleri, der illustrerer, hvordan huset så ud i 1940. Denne illustration fungerer ikke blot som et vægmaleri - men også som et dukkehus, så børnene selv kan være med til at skabe en hverdagshistorie for familien Løkkegaard.

Signe Kjær er uddannet fra Designskolen i Kolding i 2015. Hun debuterede med billedbogen Cirkus Svimmel i 2014. Siden da har hun illustreret et væld af billedbøger og grafiske værker. Signe har bl.a. illustreret Karen-bøgerne af Karen Vad Bruun og Molly-bøgerne af Sabine Lemire. I 2022 modtog hun Kulturministeriets Illustratorpris for billednovellen Bjørnen af Tina Sakura Bestle.

Signe har vidst, siden hun var 7 år gammel, at hun ville tegne bøger. Signe arbejder altid analogt, det vil sige, at alle tegningerne er skabt på papir og derefter scannet ind. Man kan næsten fornemme blyantens tryk og penslens strøg i de finurlige tegninger. Der er ofte mange detaljer i Signes tegninger, og man får fornemmelsen af, at historierne fortsætter efter tekst og billede stopper; tegningerne virker levende, sanselige og legende.

Materialer