Billedbøger uden tekst

Når man læser billedbøger uden tekst, foregår det på en anden måde. Du vil sikkert opleve, at du stiller flere spørgsmål til barnet end ved de traditionelle billedbøger. Ofte vil barnet se flere detaljer ved billederne, end du selv gør.

Tekstløse billedbøger giver barnet stor mulighed for at bruge sin fantasi og selv sætte ord på handlingen. Mange børn synes, det sjovt.

Men barnet har brug for dig for at kunne forstå det, der sker på billederne, ligesom barnets ordforråd hele tiden skal udvides. Du kan hjælpe ved at lytte, være nysgerrig på billederne og give dig god tid til at gå i dybden med de detaljer eller situationer, barnet er optaget af. Barnet kan bruge lang tid på at studere billederne, og det gør ikke noget, hvis I ikke ’læser’ bogen færdig.

• Spørg ind til barnets egne tanker og meninger om historien, fx: ”Hvorfor tror du aben opfører sig sådan?”

• Skab sammenhæng i historiens handlingsforløb, fx: ”Hvad tror du der sker på næste side?” og: ”Hvor var det, vi så en skov med dyr tidligere i bogen?” Gå på opdagelse på siderne ved at bladre frem og tilbage i bogen.

• Lad barnet og dets fantasi sætte tempoet. Det er fint at fordybe sig i enkelte sider i stedet for at se hele bogen igennem. Find gerne på fjollede navne til bogens karakterer eller find på lyde, der passer til det, der sker i historien – hvad siger fx en forkølet giraf?

Oprindeligt skrevet af Køge Bibliotekerne.

Materialer