Illustration: Mo Maja Moesgaard
Illustration: Mo Maja Moesgaard

Kør dit eget designforløb

22.09.22
Hvordan formidler vi litteratur til unge? Få svaret fra de unge

I dette to-dages designforløb præsenteres de unge for øvelser i krydsfeltet mellem litteratur, kunst, digital kultur og fællesskaber. 

OBS: Hvis du ikke allerede har læst introduktionen til de to forløb, kan du gøre det her

I designforløbet kobles øvelser fra det korte forløb med en designproces, hvor deltagerne arbejder med en udfordring.
Materialet er lavet med afsæt i udfordringen: Hvordan formidler I litteratur til unge med fokus på fællesskaber?
Spørgsmålet kan eventuelt ændres, så det passer til jeres kontekst. 

Processen tager afsæt i metoden Design Thinking og falder i tre faser.
 
•    Inspirationsfasen 
     Øvelser om ’litteratur og fællesskaber’ og ’kunst, litteratur og digital kultur’.

•    Idéfasen
     
De unge udvikler ideer til, hvordan man bedst formidler litteratur til unge med fokus på fællesskaber. 

•    Afprøvningsfasen
     
De unge bygger en såkaldt prototype af ideen og justerer ideen med afsæt i feedback fra hinanden.

Det kan være en fordel, hvis de der skal facilitere forløbet har en smule kendskab til Design Thinking. Man kan læse mere om Design Thinking her

Forløbet er struktureret omkring en powerpoint-præsentation og er designet til at vare ca. 2 dage á 6 timer pr. dag.
Det er ikke nødvendigt, at de to dage ligger efter hinanden. Har man mindre tid, kan man undlade nogle af øvelserne.  

Forløbet af målrettet elever i gymnasiet. (1-2 klasser pr. forløb)
 

Før forløbet

Udgangspunktet for forløbet er et designspørgsmål. Det er vigtigt, at det er et spørgsmål, som I reelt ønsker elevernes svar på.
I materialet bruger vi designspørgsmålet: Hvordan formidler vi litteratur til unge med fokus på fællesskaber? Men måske er det mere relevant for jer at arbejde med en anden udfordring. 

Send evt. en introduktion til eleverne. Bemærk, at introduktionen skal opdateres med jeres oplysninger. Du finder filen nederst på denne side. 

Hvis lærerne ønsker, at eleverne skal forberede sig ved at læse fag- eller skønlitteratur om emnet, kan man lade sig inspirere af litteraturlisterne nederst på denne side

Eleverne inddeles i grupper á 3-4 elever, inden de starter forløbet. Lokalet kan med fordel indrettes, så hver gruppe kan placeres omkring et bord. Husk forfriskning til deltagerne undervejs. Det er et krævende forløb og lidt slik eller lignende kan gøre underværker.

På hvert bord:
- Post'its i forskellige farver og tuscher. 
- Program for dagen + praktisk information. I finder et udkast som fil nederst på denne side.  

Print og klip spørgsmålskort til interview-øvelsen "I er eksperterne" - et sæt pr. bord. Spørgsmålskortene er vedhæftet som fil nederst på denne side. 

Find materialer til prototypebygning på dag 2. Se eksempler på prototyper og materialer på Instagram under #upoleret_prototype.
Køb en pose slik eller lign. som præmie til den gruppe, der vinder idekonkurrencen.
 

Under forløbet

Designforløbets powerpoint ligger nederst på denne side. Den indeholder også en hjælpetekst i feltet ’noter’.
Ret den til, så den passer til jer. Tag evt. nogle øvelser ud under inspirationsdelen, hvis I har kortere tid. Vær opmærksom på, at der er en del video i præsentationen, som det kræver internet at tilgå.

Efter forløbet

Efter forløbet gennemgår I de prototyper, deltagerne har bygget, samt de refleksioner og input, der er kommet frem undervejs. Hvad går igen? Hvad overrasker jer? Er der nogle gennemgående anbefalinger? Det er ikke sikkert, at I kan bruge ideerne én til én, men måske kan I koble flere idéer, bruge nogle input til at udvikle et af jeres eksisterende koncepter eller på anden måde videreudvikle, så det bliver brugbart for jer. 

Se eksempler på anbefalinger og ideer baseret på tidligere forløb her.

Del gerne jeres output på den fælles Instagram, så andre kan få glæde af jeres erfaringer.

Tema: Litteraturen som upoleret spejl